Chcielibyście założyć sklep internetowy, ale nie wiecie jak zacząć? Zastanawialiście się kiedyś o co trzeba zadbać aby z sukcesem rozpocząć działalność online? W cyklu artykułów postaramy się zwięźle i czytelnie przedstawić wszystkie kroki konieczne do podjęcia aby cieszyć się swoim biznesem w sieci. W pierwszej kolejności zaprezentujemy, a potem szczegółowo omówimy kolejne etapy budowania sprawnie funkcjonującego sklepu internetowego, zarówno informatyczne, prawne jak i marketingowe.
1. Pomysł i produkt
Pierwszym etapem, od którego zawsze zaczyna się każdy, nawet największy biznes, jest pomysł. Ten krok należy wyłącznie do Was. Warto poświęcić mu odpowiednio dużo uwagi. Wybór właściwego przedmiotu działalności sklepu i jego asortymentu nie tylko może przesądzić o przyszłym sukcesie lub jego braku, ale znacząco wpływa na kolejne podejmowane kroki. Pod kątem obranego pomysłu w przyszłości powinny być potem rozpatrywane takie aspekty działalności jak: odpowiedni wygląd sklepu, nakłady finansowe na rozpoczęcie działalności, dobór dostawców, określenie grupy potencjalnych Klientów jak i opracowanie metody skutecznego marketingu. Kanał dystrybucji jakim jest Internet, ze względu na łatwość korzystania z niego, jest w zasadzie dostępny dla niemal wszystkich branż. Działalność w Internecie mogą zarówno rozpocząć przedsiębiorcy dopiero rozpoczynający działalności i widzący swój biznes wyłącznie online jak też podmioty działające na rynku od długiego czasu poszukujące nowych sposobów dotarcie do potencjalnych Klientów.
2. Rejestracja działalności
Rozpoczęcie każdej działalności gospodarczej, w tym także prowadzonej w Internecie wymaga dopełnienia określonych obowiązków rejestracyjnych. Będą one różne w zależności od wybranej formy organizacyjnej prowadzenia biznesu. Działalność sklepu internetowego można prowadzić we wszelkich formach dopuszczalnych przez polskie prawo – od indywidualnej działalności gospodarczej poprzez spółki cywilne, osobowe i kapitałowe. Wyjątkiem w tym zakresie jest jedynie spółka partnerska, zarezerwowana dla określonych zawodów, które jednak również mogą skorzystać z dobrodziejstw posiadania odpowiedniej witryny internetowej jako narzędzia wspomagającego działalność Obowiązki rejestracyjne związane są także z uzyskaniem numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numeru identyfikacyjnego (REGON).
3. Domena i hosting
Bardzo ważnym elementem jest wybór odpowiedniej domeny tj. miejsca w Internecie (adresu) pod którym dostępny będzie sklep. Powinna pasować do profilu działalności, zapadać w pamięć, ułatwiać wyszukiwanie oferty. Wyborowi domeny również warto poświęcić odpowiednio dużo uwagi, gdyż właściwy jej dobór może znacznie ułatwić rozpoznawalność marki sklepu a przez to osiągnięcie sukcesu rynkowego. O wadze domeny może świadczyć fakt, że ceny za niektóre adresy internetowe potrafią osiągać zawrotne wartości.
4. Technologie, wygląd i funkcjonalności sklepu
Tym co z punktu widzenia użytkowników często przesądza o tym, że dany sklep stanie się ich ulubionym, jest, oprócz oczywiście oferty, sposób jego funkcjonowania. Pierwsze, co przykuwa wzrok to oczywiście szata graficzna, która powinna odzwierciedlać charakter sklepu i był właściwa dla danego asortymentu jak i grupy docelowych Klientów (inaczej wyglądać powinien sklep oferujący zabawki dla dzieci, inaczej technologie informatyczne). Oprócz strony wizualnej bardzo ważna jest także praktyczna strona funkcjonowania sklepu, łatwość i czytelność korzystania z opcji, przejrzystość procesu zakupowego. Wbrew pozorom stworzenie witryny internetowej o atrakcyjnym designie a jednocześnie interfejsie „user friendly” nie jest rzeczą prostą.
5. Dostawcy i kontrahenci
Funkcjonowanie każdego biznesu, a więc także Internetowego wymaga zaufanych kontrahentów. Współpraca ze sprawdzonymi solidnymi partnerami znacznie ułatwia zbudowanie zaufania Klientów. Przy tworzeniu sklepu Internetowego należy w pierwszej kolejności skupić się na pozyskaniu dostawców towarów do sklepu, współpracy firmy wysyłkowych, a także bezpiecznego operatora płatności.
6. Dokumenty prawne
Założenie sklepu internetowego to także szereg obowiązków prawnych. W tym zakresie konieczne jest przede wszystkim posiadanie regulaminu, zapewnienie wszelkich oświadczeń i pouczeń wymaganych przepisami prawa, zawarcie umów z dostawcami.
7. Ochrona danych osobowych
Szczególnym rodzajem obowiązków prawnych koniecznych do spełnienia są te związane z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych. Obejmuje to nie tylko konieczność opracowania stosownych dokumentów ale także stosowania określonych środków technicznych lub fizycznych dotyczących zabezpieczenia danych.
8. Marketing naszego sklepu
Mamy już gotowy sklep internetowy, co zrobić aby odniósł sukces? Reklama dźwignią handlu! Rynek internetowy jest rynkiem bardzo specyficznym, podlegającym dynamicznym zmianom, zatem i formy reklamy w Internecie potrafią być bardzo specyficzne. Ten temat, jak również pozostałe przedstawione etapy przedstawimy z osobna w odrębnych artykułach.