Od czego zaczyna się sukces każdego biznesu, a więc także internetowego? Od pomysłu na produkt lub usługę, które sprawią, że oferta przedsiębiorcy będzie się cieszyć uznaniem Klientów i zapewni sukces rynkowy.

 

Pierwszym etapem, od którego zawsze zaczyna się każdy, nawet największy biznes, jest pomysł. Ten krok należy wyłącznie do Was. Warto poświęcić mu odpowiednio dużo uwagi. Wybór właściwego przedmiotu działalności sklepu i jego asortymentu nie tylko może przesądzić o przyszłym sukcesie lub jego braku, ale znacząco wpływa na kolejne podejmowane kroki. Pod kątem obranego pomysłu w przyszłości powinny być potem rozpatrywane takie aspekty działalności jak: odpowiedni wygląd sklepu, nakłady finansowe na rozpoczęcie działalności, dobór dostawców, określenie grupy potencjalnych Klientów jak i opracowanie metody skutecznego marketingu.

Rozpoczynając działalność w Internecie warto zatem rozważyć szereg różnego rodzaju serwisów lub sklepów internetowych.

1.Klasyczny sklep internetowy.

Najprostszą a jednocześnie wciąż najbardziej liczną kategorią biznesów online są serwisy zajmujące się klasyczną działalnością handlową dotyczącą towarów. Oprócz naprawdę nielicznego asortymentu, którego sprzedaż przez Internet budzi uzasadnione wątpliwości (np. napoje alkoholowe- temat ten postaramy się przybliżyć odrębnie) w zasadzie nie ma ograniczeń, co do katalogu towarów, których sprzedaż jest możliwa w internetowym modelu dystrybucji. Kanał dystrybucji jakim jest Internet, ze względu na łatwość korzystania z niego, jest w zasadzie dostępny dla niemal wszystkich branż. Spotyka się księgarnie internetowe, sklepy spożywcze, hobbystyczne (np. muzyczne), sklepy z eletrkoniką i AGD, z odzieżą i obuwiem- możliwości są prawie nieograniczone. Wybór branży należy do przesiębiorcy. Działalność w Internecie mogą zarówno rozpocząć przedsiębiorcy dopiero rozpoczynający działalności i widzący swój biznes wyłącznie online jak też podmioty działające na rynku od długiego czasu poszukujące nowych sposobów dotarcie do potencjalnych Klientów.

Dystrybucja taka jest oczywiście atrakcyjna ze względu na mniejsze jej koszty w stosunku do utrzymania sklepu stacjonarnego. Sklepy internetowe mogą dotyczyć sprzedaży detalicznej jak i hurtowej.

2. Model dropshipping

Jest to model logistyczy sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do Klienta. Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowyy występuje tu niejako w roli pośrednika. Model ten może występować w zasadzie w dwóch wariantach: w jedym właściciel sklepu interentowego wystęouje jako strona umów z Klientami, jednakże organizuje wysyłkę poprzez posługiwanie się dostawcami, w drugim zaś stroną umowy pzoostają dostawcy, zaś sklep internetowym stanowi platformę składania zamówień.

3.Wyszukiwarki i porównywarki ofert, towarów lub usług

Szczególnym przypadkiem sprzedaży internetowej są wszelkie portale zamieszczające oferty innych podmiotów np. służące zamawianiu posiłków online, wyszukiwanie ofert turystycznych, hoteli etc. Atrakcyjność takich serwisów wynika przede wszystkim z wygody z ich korzystania, a poandto ze wględu na skupianie wielu ofert w jednym miejscu stanowią również atrakcyjną przestrzeń reklamową.

4. Seriwsy aukcyjne

Popularnym rodzajem serwisów są platformy umożliwiające zawieranie umów w formie aukcji. Mimo, że takie portale cieszą się popularnością zarówno wśród kupujących jak i sprzedających rynek ten, ze wględu na silną na nim konkurencję i udział w nim kilku przeważających podmiotów jest trudny z punktu widzenia przedsiębiorcy rozpoczynającego działalność. Podobny charakter i cel mają także serwisy działające na zasadzie tablicy ogłoszeń.

5. Serwisy rekrutacyjne

Szczególnym przypadkiem serwisów ogłoszeniowych są portale służące kojarzeniu pracowników i pracodawców, zleceniobiorców i zleceniodawców etc. Zyskują one coraz większą popularność wraz z przenoszeniem się procesu rekrutacji i poszukiwania zleceń do Internetu.

6. Portale informacyjne, serwisy społecznościowe

Szeroką kategorią są wszelkie strony intenretowe dostarczające określonych autorskich treści jak materiały prasowe, VOD, a także wszelkie serwisy społcznoścowe służące wymiane artykułów, zdjęć, linków etc. Duże znaczenie przy tworzeniu takiego serwisu ma zaprojektowanie oryginalnych, atrakcyjnych dla użytkowników narzędzi i opcji, czytelność i intuicyjność serwisu oraz oczywiście baza treści (pamiętać należy o kwestiach praw autorskich!).

Jak widać moźiwości jest bardzo wiele, a to tylko niektóre z nich!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wpisać prawidłowy adres e-mail.
Aby kontynuować, musisz zaakceptować warunki